Friday, July 13, 2012

Mengapa menulis?



Bismillahirrahmanirrahim....

Ini adalah blog kedua saya
Dan saya sebenarnya baru belajar membaca dan menulis(dalam erti kata sebenar).insyaallah akan berkongsi apa yang saya baca.Satu kerugian sekiranya kita mempunyai ilmu tetapi menyembunyikannya...betul tak?
lagi pun lepas baca je pastu saya akan lupa..
bila nak review balik tak tau dah buku mana satu..



Jadi...seperti kata Saidina Ali

"Ikatlah ilmu dengan menuliskannya"...

Sebenarnya pembaca yang berjaya adalah pembaca yang mengamalkan ilmunya dan Ingat apa saja yang kita baca akan menjadi hujah..


Saya berharap Allah akan memberkati usaha kecil saya ini,membaca menulis dan berkongsi dengan orang lain...

Memetik daripada kata-kata sahabat Nabi s.a.w,Abdullah Bin Mas'ud...
Beliau berkata

"Apabila ada diantara kami mempelajari 10 ayat al-Quran,beliau tidak akan beralih ke ayat lainnya.Ini sehingga beliau mengetahui maknanya secara mendalam dan mengamalkannya."

MasyaaAllah..hebatnya mereka!



dan seperti kata Dr. Aidh bin Abdullah Al-Qarni

Jika engkau MELIHAT seseorang yang MEMILIKI sebuah PERPUSTAKAAN yang BESAR, maka JANGANLAH engkau TERGESA-GESA untuk MENGANGGAP dia sebagai orang yang BAIK sehingga engkau MELIHAT dengan MATA KEPALA sendiri AMALNYA, KEISTIQAMAHANNYA, dan apakah ILMU-ILMU yang ada dalam PERPUSTAKAANNYA itu BERPENGARUH POSITIF dan BERMANFAAT bagi dirinya.

B
agiku, seseorang yang hanya MEMILIKI sebuah MUSHAF Al-Quran yang selalu dia [BACA dan] RENUNGI dan AMALKAN ISINYA adalah jauh LEBIH BAIK daripada seseorang yang MEMILIKI RIBUAN JILID BUKU yang selalu MENYIBU
KKAN DIRINYA namun TAK BISA MEMBERIKAN PENGARUH POSITIF dan MANFAAT kepada dirinya.

dan PALING PENTING jangan lupa baca dan Tadabbur al-Qur'an ^^

cc:credit pic n quote,fb:ILoveAllaah.com


1 comment: